8. august 2014

7 Solfakta


For mange av oss er det å ligge i solen den ultimate avslapping. Men for mye sol kan fører til rynker, solbrenthet og gir høyere fare for hudkreft.
 











Dr Julie Sharp, ved Cancer Research UK, svarer følgende på syv viktige spørsmål om solen og hvilken effekt den har for huden din.


1. Hvor lenge kan solbrenthet vare?
I dagevis. Du kan bli solbrent på 10 minutter, og hvis det blir det mye, kan huden bli rød, smertefull og flassende i en uke eller mer.

2. Hvilken solkrem bør jeg bruke?
Bruk en solkrem med minimum faktor 15 med UVA og UVB beskyttele, og ta den på ofte (gjerne hver andre ellertredje time). Bruk mer etter bading.

3. Jeg har mørk hud. Er solen fortsatt farlig?
Ja, mørk hud blir også solbrent - den tåler bare litt mer. Vi anbefaler fortsatt å bruke faktor 15 eller høyere.
 
4. Solen gjør at jeg føler meg vel. Hvorfor er den så farlig?
Soler du deg for mye nå, vil du om noen år få rynker, ugjevn hudfarge og i hverste fall hudkreft. Hvert år dør 2000 mennesker av magliant melanoma, og hudkreft er nummer to på listen over de vanligste krefttypene for voksne mellom 20 og 39 år.

5. Er soling mer farlig når du er ung?
Ja, yngre hud blir lettere skadet enn eldre hud. Når du først har skadet huden vil skaden aldri bli 100% reparert of huden eldes raskere.

6. Jeg er fortsatt ikke overbevist. Er det noe mer jeg bør vite?
Den vanligste hudkreften er ikke svært dødelig, men can føre til stygge sår. Får du det i anskitet, må du i verste fall ha plastisk operasjon.

7. Er det tryggere med solarium?
Nei, et solarium har samme negative efffekt som solen.

For mer informasjon, gå til Cancer Research UK website.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar